Cursus SEO
Waardeer je deze gratis cursus SEO?
Tweet deze cursus:
Tweeten
Of Like hem op Facebook!
Cursus SEO - Stap 1: SEO/HTML-elementen
Als eerste is het belangrijk om te begrijpen wat zoekmachineoptimalisatie precies doet met de vindbaarheid van je website. Deze cursus is met name geschreven voor Google optimalisatie, maar vergeet niet dat een zeker aandeel van de internetgebruikers ook andere zoekmachines gebruikt. Op dit moment is Live Search overgaan naar Bing, en is voor Yahoo! Search ook het doek gevallen: ook Yahoo! gebruikt nu Bing.
De meeste basisprincipes van SEO (Search Engine Optimization) zijn zowel toepasbaar op Google als Bing als zelfs allerlei andere zoekmachines waarvan het aandeel bijna te verwaarlozen is.
Let op: voor SEO is het belangrijk om een stevige basiskennis van (X)HTML te hebben! Hier ga ik een en ander behandelen over deze SEO-basisprincipes.
Prioriteiten/waarde van SEO-elementen
Het eerste waar je als webontwikkelaar rekening mee moet houden, is dat er bepaalde prioriteiten hangen aan elementen van een webpagina. De belangrijkste staan hieronder op een rijtje:
De titel van de pagina is belangrijk, deze geeft een korte beschrijving van wat er op de pagina te vinden is. Deze wordt ook bij de zoekmachine weergegeven en moet dus ook aantrekkelijk zijn voor de bezoeker!
...
Hetzelfde geldt voor de varianten als h2, h3 enzovoorts. Deze geven aan dat er een verschillend stuk komt op de website.
De domeinnaam
Zoekt men op 'volkwagen', dan zal een domeinnaam als volkswagen-kopen.nl een betere kans maken dan auto-kopen.nl, zelfs al is een volkswagen een auto.
De paginanaam
Als iemand op zoek is naar een volkswagen, dan zal de bestandsnaam 'volkswagen.html' logischerwijs beter presteren dan 'opel.html' of 'pagina.html'.
... of ...
Dit geeft ook weer aan dat er een belangrijker deel in de tekst is. Hoewel je hetzelfde kunt bereiken met CSS, is dit niet wat zoekmachines zien en dus is het wat SEO betreft handiger om op de HTML manier te werken.
Zoekmachines lezen geen afbeeldingen. Dus geef altijd een goede beschrijvende alternative text op, zodat zoekmachines weten waar het over gaat.
XML-compliant sitemap
Maak een XML-compliant sitemap en plaats hem in het webmaster hulpmiddelencentrum van Google. Dit helpt enorm met het indexeren van pagina's, met als leuke bijkomstigheid dat je kunt zien wat de status van de indexatie is.
HTML sitemap
Maak tevens een sitemap die gewoon voor gebruikers te bezoeken is. In een later stadium zal ik precies uitleggen hoe dit alles in elkaar zal steken.
404 error page
Maak een nuttige 404 pagina voor je site! Dat zorgt ervoor dat gebruikers en zoekmachines begrijpen dat het ergens niet goed is gegaan, maar dat alles netjes afgevangen wordt.
En wat je ook vooral níet moet doen:
- Loze, gedupliceerde beschrijvingen in iedere titel of alt plaatsen.
- Onlogische site-structuren gebruiken, waardoor zowel de gebruikers in de war raken als dat zoekmachines het idee krijgen dat je hun pad probeert te manipuleren.
- Voor belangrijke elementen, zoals bijvoorbeeld menu's of teksten, Javascript of Flash gebruiken. Sowieso is het onverstandig om voor belangrijke objecten op de website platform-afhankelijke elementen te gebruiken. Flash en Javascript zijn extra's, niets meer en niets minder. Flash wordt inmiddels redelijk geïndexeerd door o.a. Google, maar is nog altijd af te raden als het om SEO gaat. Ca. 5 procent van de gebruikers heeft JavaScript uitstaan en zoekmachines hebben het er maar moeilijk mee om het te begrijpen. Gewoon keiharde HTML maken dus.
En wat nu?
Voer al deze bovenstaande tips uit, en je zult beter geïndexeerd worden door Google. De verwerkingstijd kan verschillen van een paar dagen tot een paar weken, dus wees niet te ongeduldig.
Cursus SEO - Stap 2: Robots.txt en meta-tags
Het is schandalig. Er is al een compleet hoofdstuk geweest over SEO en er is nog steeds niks gezegd over meta-tags. Dit zijn toch de belangrijkste SEO elementen van het internet, of hoe zit het? Laat ik het simpel stellen: in de tijd dat SEO nog gedaan werd door hobbyisten waren meta-tags inderdaad nog belangrijk. Tegenwoordig sla je de plank volledig mis als je denkt dat je met meta-tags nog ergens komt.
In principe kun je het volgende stukje overnemen:
Meta description
De description wordt in Google tegenwoordig nog gebruikt om het stukje tekst onder je linkvermelding in de organische zoekresultaten te weergeven. Dit doet Google, mits er geen specifiek (relevanter) stuk tekst gevonden wordt op je pagina. Zie het dus als een tweede keus, een fallback. Als Google het beter weet, doet Google wat het zelf wil.
Meta keywords
De keywords zijn eerlijk gezegd grotendeels onbelangrijk geworden. Mijn eigen ervaring is dat zoekmachines ze hooguit zien als een deel van de content van de pagina, dus zijn ze niet meer bepalend voor je succes, maar nooit verkeerd om te gebruiken. Gebruik nooit meer dan twee keer hetzelfde keyword in deze meta-tag. Voor de volledigheid zou je de keywords meta-tag op kunnen nemen in je webpagina's.
Revisit-after
De revisit-after meta-tag wordt eigenlijk niet meer naar geluisterd. Echter kun je dit handmatig ook aanpakken, door gewoon een Google-account te maken en bij de webmasterhulpmiddellen de crawlsnelheid te verhogen. Je zou bijna zeggen: hoe meer er gecrawld wordt, hoe beter. Het is dan natuurlijk wel zaak dat er regelmatig veranderingen op de website plaatsvinden.
Robots
De robots meta-tag Er wordt vaak nog wel naar geluisterd maar een beter alternatief is een robots.txt, wat ik straks nog zal behandelen.
Author
Author, dat is sowieso goed. Je kunt op die manier net even je stempel op de pagina zetten, mocht dat niet op het zichtbare gedeelte kunnen. Het heeft echter geen enkele toegevoegde waarde voor Google. In plaats daarvan zou je rekening kunnen gaan houden met Author-based Ranking in combinatie met Google+.
Copyright
Voor de copyright meta-tag geldt ongeveer hetzelfde als voor author. Niet belangrijk, wel aardig om neer te zetten.
Content-language
Content-language speelt een rol in de waardering van bijvoorbeeld Google. Hoewel Google daar zijn eigen mechanismen voor heeft (tracering van IP-adres, host, etc.) is het voor de zoekmachine altijd goed om te weten welke taal er wordt gebruikt op een pagina. De geografische locatie van servers speelt een rol in de zoekresultaten in een bepaald land, maar dus ook de taal. Google heeft, net als ieder ander geautomatiseerd taalherkenningssysteem, ook geen 100% accuracy. Voor alle exate taal- en landcodes, zie de volgende tabel:
Alle ISO639 codes (2 letters):
AA "Afar" AB "Abkhazian" AF "Afrikaans" AM "Amharic" AR "Arabic" AS "Assamese" AY "Aymara" AZ "Azerbaijani" BA "Bashkir" BE "Byelorussian" BG "Bulgarian" BH "Bihari" BI "Bislama" BN "Bengali" "Bangla" BO "Tibetan" BR "Breton" CA "Catalan" CO "Corsican" CS "Czech" CY "Welsh" DA "Danish" DE "German" DZ "Bhutani" EL "Greek" EN "English" "American" EO "Esperanto" ES "Spanish" ET "Estonian" EU "Basque" FA "Persian" FI "Finnish" FJ "Fiji" FO "Faeroese" FR "French" FY "Frisian" GA "Irish" GD "Gaelic" "Scots Gaelic" GL "Galician" GN "Guarani" GU "Gujarati" HA "Hausa" HI "Hindi" HR "Croatian" HU "Hungarian" HY "Armenian" IA "Interlingua" |
IE "Interlingue" IK "Inupiak" IN "Indonesian" IS "Icelandic" IT "Italian" IW "Hebrew" JA "Japanese" JI "Yiddish" JW "Javanese" KA "Georgian" KK "Kazakh" KL "Greenlandic" KM "Cambodian" KN "Kannada" KO "Korean" KS "Kashmiri" KU "Kurdish" KY "Kirghiz" LA "Latin" LN "Lingala" LO "Laothian" LT "Lithuanian" LV "Latvian" "Lettish" MG "Malagasy" MI "Maori" MK "Macedonian" ML "Malayalam" MN "Mongolian" MO "Moldavian" MR "Marathi" MS "Malay" MT "Maltese" MY "Burmese" NA "Nauru" NE "Nepali" NL "Dutch" NO "Norwegian" OC "Occitan" OM "Oromo" "Afan" OR "Oriya" PA "Punjabi" PL "Polish" PS "Pashto" "Pushto" PT "Portuguese" QU "Quechua" |
RM "Rhaeto-Romance" RN "Kirundi" RO "Romanian" RU "Russian" RW "Kinyarwanda" SA "Sanskrit" SD "Sindhi" SG "Sangro" SH "Serbo-Croatian" SI "Singhalese" SK "Slovak" SL "Slovenian" SM "Samoan" SN "Shona" SO "Somali" SQ "Albanian" SR "Serbian" SS "Siswati" ST "Sesotho" SU "Sudanese" SV "Swedish" SW "Swahili" TA "Tamil" TE "Tegulu" TG "Tajik" TH "Thai" TI "Tigrinya" TK "Turkmen" TL "Tagalog" TN "Setswana" TO "Tonga" TR "Turkish" TS "Tsonga" TT "Tatar" TW "Twi" UK "Ukrainian" UR "Urdu" UZ "Uzbek" VI "Vietnamese" VO "Volapuk" WO "Wolof" XH "Xhosa" YO "Yoruba" ZH "Chinese" ZU "Zulu" |
Mocht je op zoek zijn naar een andere landcode, wat mij niet waarschijnlijk lijkt, dan kun je terecht bij deze lijst van de ISO-standaard: http://www.loc.gov/standards/iso639-2/php/code_list.php
Robots.txt
Robots.txt is een manier om aan te geven waar een crawler wel of niet toegang toe krijgt. Let op! Het is geen beveiliging, dus als een crawler niet luistert naar robots.txt dan is dat niet illegaal. Zie het nooit als een manier om delen van je site af te schermen, want het indexeren is nog altijd mogelijk en zoekmachines houden zich niet per definitie aan deze regels. De grote spelers natuurlijk wel.
De beste manier om een robots.txt bestand aan te maken is door simpelweg het volgende in het bestand te zetten:
User-agent: * Disallow:
En het dan gewoon te laten voor wat het is. Over het algemeen is het niet de bedoeling om pagina's niet geïndexeerd te laten worden. Er is echter wel één reden om bepaalde pagina's te excluden: Google kijkt niet alleen naar pagina's op zich, maar ook naar de waarde van pagina's op de website. Met andere woorden, kan een aantal slechte pagina's op de website effect hebben op de overall-score van je website. Wellicht is het dan handiger om per pagina in de robots meta-tag neer te zetten: noindex, follow. Voor alle mogelijkheden met robots.txt raad ik aan om de volgende site te bekijken: http://www.robotstxt.org/
Cursus SEO - Stap 3: Keyword-density en navigatie
Keyword density
Ik heb vaak het idee dat mensen zich focussen op de keyword-density van een website. Eerlijk is eerlijk, dit kan een groot verschil maken. Het is echter geen garantie. Vaak zegt men dat de keyword density rond de 6 tot 8 procent moet liggen, terwijl andere bronnen weer aangeven dat 4 procent de beste leidraad is. De kans is groot dat Google niet afstraft op basis van een te hoge keyword-density. Het is namelijk zo dat een hoge keyword-density helemaal niet hoeft te betekenen dat een tekst vervelend is, slecht leesbaar is of anderszins niet zou voldoen aan de verwachtingen van de gebruiker. Keyword-density is dus wel een factor, maar het is er één van velen en absoluut niet iets om je op vast te pinnen.
Nu krijg je vaak te horen: als het natuurlijk leest, is het goed. Je website moet voornamelijk bedoeld zijn voor bezoekers. En dat is waar, maar het levert een probleem op: de zoekmachineprestaties verbeteren niet! En dat is op z'n zachtst gezegd vervelend. Om dus hoger in de zoekmachines te komen, moet je behalve keyword density ook rekening houden met andere zaken. Neem bijvoorbeeld - waar een eerdere stap over ging - meta-tags. Het is niet zo dat ze afgeschreven zijn, ze zijn alleen niet meer toonaangevend bij het zoeken.
Daarnaast kun je rekening houden met de volgende zaken:
- Gebruik bij Flash-elementen ook HTML-alternatieven.
- Gebruik geen javascript voor belangrijke menufuncties
- Koppel je site niet aan illegale sites voor bijvoorbeeld Warez
- Gebruik geen algemene namen als 'pagina1.html' of nietszeggende namen als 'artikel.php?id=422&res=JJhhSAijG', maar gebruik
- Gebruik eerlijke teksten, met eerlijke woorden en geen overdreven focus op gevonden worden
Neem deze tips gewoon in acht en de prestaties van je website zullen zienderogen vooruit gaan. Informatieve, goed navigeerbare websites scoren nu eenmaal beter! Meer over keyword-density en webteksten vindt u in de volgende stap.
Cursus SEO - Stap 4: Webteksten schrijven
Inleiding
Webteksten schrijven is niet hetzelfde als voor een krant of magazine schrijven. Zeker commerciële webteksten schrijven is eerder het gebruik van herkenbare steekwoorden dan daadwerkelijk een tekst schrijven. Ook tellen hier cultuurverschillen tussen landen mee: een typisch Amerikaanse tekst zal druk zijn, Veel Hoofdletters Hebben, OPVALLEN!!!, en meer van dat soort zaken. Nederlanders daarentegen, het nuchtere volk dat we zijn, houden daar meestal niet zo van. Wat effectief mag zijn voor een ander land betekent geen garantie voor Nederland. Tenslotte gaat het ook de andere kant op: toen het Amerikaanse concept van Disneyland naar Parijs 'gekopieerd' was, was dit ook een enorme flop. Pas na een heftige discussie en een reorganisatie is het wat geworden: wat in Amerika werkte, werkte hier in West-Europa niet. En ja, het verband ligt ver, maar het principe is dat het een cultuurkwestie is. En dat blijft nu eenmaal staan. Webteksten schrijven is een netwerk van korte teksten schrijven: elk tussen de 300 en 400 tekens lang.
Beginnen aan een webtekst
Wat zijn de woorden waar een potentiële klant op zal letten? Schrijf ze netjes op een lijstje. Vaak zullen dit ook de woorden zijn die voor zoekmachines van betekenis zijn. Deze woorden kun je vetgedrukt maken, met hoofdletters schrijven en meer van dat soort zaken. Het is echter verstandiger om een basistekst te nemen waarin je deze woorden allemaal min of meer inleidt, maar op de woorden zelf een link zet naar een specifieke pagina over dat onderwerp (of SEO-technisch gezien: over dat woord). Het verschil tussen een link en normale tekst is - als het goed is - zichtbaar en legt een klein accent op die woorden. Dit met een niet-irriterend effect, omdat de opvallende woorden een functie hebben: je kunt erop klikken!
Scannen
Je moet er rekening mee houden dat bezoekers je pagina scannen. Pas als ze werkelijk geïnteresseerd raken (en dat wordt binnen enkele seconden bepaald) zullen ze je tekst daadwerkelijk gaan lezen. Met andere woorden: de kwaliteit van je tekst moet goed zijn. Niet te moeilijk, niet te simpel... maar liever te simpel dan te moeilijk. Houd wat informatie achter, maak je bezoeker nieuwsgierig. Trigger zijn of haar contact-kriebels en maak de drempel om contact op te nemen zo laag mogelijk. Bijvoorbeeld aan de onderkant van een tekst een zinnetje met: "Bent u geïnteresseerd of heeft u misschien vragen? Aarzel niet en neem contact op!" Je moet het ijzer smeden als het heet is.
Simpele punten
- Hak je tekst in stukken (alinea's) met een witregel ertussen.
- Mocht de tekst zich ervoor lenen, plaats dan subkopjes.
- Plaats bij voorkeur geen afbeeldingen midden in een tekst.
- Probeer niet grappig te zijn, dat ben je bij uitstek absoluut niet.
- Synoniemen gebruiken. Niet alleen verbreedt dat het zoekveld, ook kunnen slimme alogritmes daarmee ontdekken dat u de zaak niet zit te flessen!
- Probeer niet te populair te doen. Gewoon neutraal taalgebruik is over het algemeen het beste.
- Overspoel gebruikers niet met afkortingen, b.v., m.u.v., o.a., i.i.g., et cetera.
- Controleer op taalvouten, spellingsvaudten en gramaticale foute!
Neem deze adviezen ter harte en je zult merken dat je webteksten veel professioneler worden. En, om even een veelgemaakte fout te voorkomen, let alsjeblieft op het woord 'professioneel': éénmaal f, tweemaal s!
Cursus SEO - Stap 5: PageRankTM en linkbuilding
PageRankTM
Veruit de bekendste manier van Google om pagina's beoordelen is natuurlijk PageRank. Dit systeem is gebaseerd op het principe dat belangrijke pagina's vaker worden gelinkt dan onbelangrijke pagina's. Deze denkwijze komt uit de wetenschappelijke hoek; immers hoe vaker je geciteerd wordt, hoe beter je je wetenschappelijke rol schijnbaar hebt vervuld. En natuurlijk werkt het net zoals het echte leven: als je geciteerd wordt door een belangrijke wetenschapper, stijgt jouw aanzien. De gelijkenissen zijn groot tussen dit citatensysteem en de waardering van hyperlinks van Google.
Met een link kun je dus aangeven dat je een andere website belangrijk vindt om te vermelden. De waarde van deze link voor de vermelde website is dus een bepaald percentage van jouw eigen PageRank. Hoe dit precies ligt wordt natuurlijk niet vrijgegeven, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het aantal links (backlinks) een enorm verschil kan maken in de Google resultaten. Nu is het niet alleen belangrijk dat er veel links naar je website staan, maar de links moeten ook een belangrijk keyword bevatten. Als ik bijvoorbeeld een link aanmaak naar mijn SEO cursus, moet ik dat natuurlijk wel met de relevante woorden doen! Het is in het verleden mogelijk gebleken om Google op een verkeerd spoor te zetten (het zogenaamde Google Bombing). Zo heeft een stel grote weblogs en entertainmentsites eens onderling afgesproken om met de zoekwoorden "raar kapsel" naar de CV van Jan Peter Balkenende te verwijzen. Iedereen die op Google zocht naar "raar kapsel", kwam uit op de CV van Balkenende. Terwijl de inhoud van de CV (logischerwijs) helemaal niet over zijn kapsel ging.
Dus..
Backlinking, of ook wel linkbuilding is belangrijker dan de content op je website. In feite zijn de backlinks zelfs machtiger dan keyword-density, keyword-variety, titles, paginanamen, meta-tags, et cetera. Vergis je niet, het doorwerken van alle overige punten is belangrijk en de linkbuilding moet je pas aan het einde van het optimalisatietraject doen. Hoewel de linkbuilding belangrijk is, zal de linkbuilding beter aanslaan wanneer de rest van de site ook goed geoptimaliseerd is. Natuurlijk kun je het zoekwoord 'raar kapsel' als voorbeeld gebruiken, maar dit is natuurlijk geen concurrerend zoekwoord! Met andere woorden: voor een concurrerende markt moet je meer in huis hebben dan alleen backlinking.
Het vinden van linkpartners
En daar begint het probleem. Maar denk bijvoorbeeld aan iLocal voor zakelijke vermeldingen, de telefoongids, gouden gids, startpagina, startkabel, kabelstart en weet ik veel wat voor vreemde sites er allemaal zijn waar je je link op geplaatst kunt krijgen. Het is natuurlijk zo dat vermeldingen op sites vanuit dezelfde branche of met hetzelfde basisonderwerp meer PageRank opleveren dan vermeldingen van niet verwante websites. Maar ook gewone (degelijke) sites kunnen wat dat betreft wel degelijk een toevoeging zijn aan je backlinks. Bijna iedere backlink is mooi meegenomen, tenzij natuurlijk van websites waarmee je niet geassocieerd wilt worden. Maar dan kun je altijd nog gewoon niet teruglinken.
Succes met linkbuilding!
Internet Marketing
Een zoekmachine bouwen #8 - PageRank, Zoeken, etc.Geplaatst op 5 december 2019
Een zoekmachine bouwen #7 - Backlinks & Tabellen
Geplaatst op 22 juli 2018
Een zoekmachine bouwen #6 - Full page cache
Geplaatst op 13 juli 2018
Een zoekmachine bouwen #5 - Een stap verder
Geplaatst op 11 juli 2018
Auteur: Edwin Dijk
TimeTick producten
Urenregistratie software
Gratis urenregistratie software